mandag 5. september 2011

Denne lua sydde jeg igår kveld



Av genseren som pappaen ville kvitte seg med (for liten) så sydde jeg denne sneisne lua til lillegutt igår kveld.  Tok meg vel en halvtime eller noe og jeg er helt nybegynner! Gøy å se resultat så kjapt :-)

Oppskriften fant jeg i boken Sikk-Sakk- sy barneklær av brukte voksenklær. En genial sybok for oss nybegynnere!

Kort oppsummert gjør man sånn:

1.Klipper et rektangulært tøystykke fra en gammel genser i strechstoff. Ca 38 i bredden og 28 i høyden. Få med den nederste kanten av genseren- den blir bremmen på lua. 

2. Bretter tøystykket dobbelt- rette mot rette, og syr igjen langsiden (det som blir sida på lua) med elastisk søm.

3. Syr en rynketråd (rettsøm som man ikke fester) på det som blir toppen av lua og snurper den sammen og knytter fast.

4. Da er det bare å vrenge og voila- en helt ny lue av en brukt genser :-) 


1 kommentar:

  1. Så kul redesignlue! Takk for kommentar på leirfivel.com :) Angående broderiene mine: De er sydd på en egen broderimaskin, Janome 350E, og designet på pc først. Håndbroderiene her i gården er nok ikke mye å skryte av ;)

    Klem fra Gunn, leirfivel.com

    SvarSlett