søndag 11. september 2011

Barne-Bestefartrøye av voksen bestefartrøye :-)

Puhh! Dagens sy-prosjekt ble mer krevende enn jeg hadde trodd. Skulle egentlig starte på en julegave til ei lita jente men siden jeg ikke hadde elastisk undertrå måtte jeg heller sy noe annet. Valget falt da på å redesigne bestefartrøya til samboeren min som hadde krympet i vask.

Skulle sy den om til å passe til 2-åringen min og resultatet ser dere her:



OBS: Bildet lyver litt, ser ut som ermene er altfor breie men de er faktisk helt som de skal være ;-)

Den ser enkel ut kanskje, og det er den helt sikkert for de som har gjort det noen ganger...men tok sin tid. Måtte til og med lage skråbånd til å feste rundt kragen og sy fast i endene for hånd, samt lage et knappehull og sy i den øverste knappen på nytt. Vet at det finnes en måte man kan få symaskina til å sy knapper i men gadd ikke sette meg inn i det for bare en knapp :-)

Nå har jeg ihverfall lært mye og har skjønt grunnprinsippene bak hvordan man syr en overdel med ermer, ikke minst har jeg lært meg å sy etter mønster :-)

Imorgen ettermiddag skal jeg garantert ut på stoff og stil igjen og kjøpe inn både noe stoff og elastisk undertrå. Kanskje noe vilofix eller hva det heter også så jeg kan begynne å lage mine egne strykemerker- hadde vært gøy å testet :-)


1 kommentar:

  1. Tusen takk for kjempekoselig kommentar hos meg! Så mye fint du syr og redesign er jo så spennende. Selv har jeg ikke prøvd å sy så mye klær, men sydde jo en del til barna mine da de var små. Nå har jeg kjøpt meg litt jerseystoff som jeg skal prøve å sy luer av. Må starte litt forsiktig :-)

    SvarSlett